سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آسمانها و زمین و فرشتگان و شب و روز برای سه کس آمرزش می طلبند :دانشمندان و دانشجویان و سخاوتمندان . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
ستاره دریایی
پس از سالها از زمان غیبت حضرت حجت(عج) جهان در مرحله جدیدی قرار دارد که به عصر اطلاعات مشهور است. در چنین عصری، کشورهای دارای اطلاعات بیشتر، قدرت و سرمایه بیشتری دارند. در این عصر، افراد بیش از هر چیز، طالب اطلاعات و دانایی هستند. این مساله وسیله خوبی برای قدرتمندان عصر حاضر است تا اذهان را براساس آنچه خود می خواهند، بسازند و اطلاعاتی را که به سود آنهاست به جامعه و جهانیان عرضه کنند.
در عصر اطلاعات است که قدرت به دانشگاه ها و مراکز آموزشی راه می یابد. در دنیای کنونی برگ برنده در دست کشوری است که بتواند به نحو مطلوب تری از عنصر رسانه، اطلاعات، دانایی و حق اطلاع بهره ببرد این مساله را بسیاری از کشورهای غربی درک کرده اند و از این وسیله برای پیشبرد اهداف خود بهره می برند.
عصر اطلاعات؛ زمینه ساز ظهور منجی
تفکر بشر همواره در دستیابی به ناشناخته ها حرکت کرده است. عصر ما نیز هر چند دچار آفتها و انحرافات فکری است، اما در مجموع فرصت شناخت بیشتری از جهان را نسبت به گذشته به ما می دهد، رشد و پیشرفت علوم یا کشف عرصه های جدید دانش در اغلب موارد همسو با آموزه های اعتقادی- دینی بوده است و انسانها از طریق پیشرفت علوم به عظمت الهی پی برده اند.
هر چند دانش بشری گسترده تر شده است، اما براساس آنچه در روایت ها آمده است ، علم در عصر ظهور حضرت مهدی(عج) پیشرفت شگرفی خواهد داشت؛ به طوری که فهم و آگاهی انساها در این عصر افزایش می یابد، همچنین درحدیث دیگری امام صادق(ع) می فرمایند که علم 27 قسمت دارد که مردمان تنها به دو جزء آن پی برده اند و در زمان ظهور حضرت قائم(عج) 25 جزء دیگر نیز به دست آن حضرت تحقق خواهد یافت.(1)
انسانها در وضعیت ارتباطی
براساس روایات، جهان در زمان ظهور بی پرده است و همگان می توانند بدون حضور در کنار یکدیگر با هم در ارتباط باشن.
گسترش فناوری ارتباطی، انسانها را در وضعیت ارتباطی جدیدی قرار داده و موجب افزایش آگاهی انسانها از محیط و همنوعان خود شده است. اگر مراد از جهانی شدن، فرایند گسترش ارتباطی باشد و به مثابه یک وضعیت سخت افزاری و ابزاری نگریسته شود که با محتوا و نرم افزار خود رنگ می گیرد، چنین قرائتی از جهانی شدن می تواند با مهدویت اسلامی سازگار، و بلکه مستلزم آن باشد. در عصری که ابزارهای ارتباطی جدید موجب پیوند انسانها در اقصی نقلط جهان می شود و امکان گفتگو و همراهی فکری را در جوامع ایجاد می کند، باید از این ابزار به نحوی شایسته، بهره برد. به نظر می رسد این ویژگی عصر کنونی با آن دسته از روایات که بر ارتباط مومنان با یکدیگر و با حضرت مهدی (عج) در شرق و غرب جهان توجه می کند، تطابق دارد، در روایتی امام صادق (ع) می فرمایند: «در زمان قائم (عج) مومنی که در شرق است برادر خود را در غرب است، خواهد دید، و نیز مومنی که در غرب است برادر خویش را در مشرق می بیند.»(2)
رسانه تصویری؛ ابزاری قدرتمند در آخرالزمان
در عصر اطلاعات، غرب با استفاده از رسانه هایی چون سینما و تلویزیون، آخرالزمان و نحوه مواجهه باآن را به تصویر می کشد.
یکی از مراکز تصویری بزرگ جهان که پشتیبانی صهیونیسم جهانی فعالیت می کند، هالیوود است، توجه این مرکز سینمایی به آخرالزمان صرف جذاب بودن این سوژه نبوده و مقاصد کاملا جدی و نهفته ای در این رویکرد دارد. اصولا آخرالزمان و پایان دنیا و باور این پدیده، مبتنی بر الگوی کهن و مشترک بشری است که در ضمیر ناخودآگاه ابنای بشر حک شده است. چگونه می توانیم بپذیریم که این دنیا همین طور به پیش برود و به پایان نرسد، اصولا ضمیر ناخودآگاه و منطق ما این را نمی پذیرد که دنیا بدون پایان باشد. صاحبان سلطه جوی قدرت با شناخت این مطلب و این که مفاهیم انتظار و ظهور منجی، نیاز فطری آدمی است، پایان جهان را همان طور که خود می خواهند به تصویر می کشند؛ آری، موضوع آخرالزمان این ظرفیت را دارد که دستمایه اتاق فکر هالیوود قرار بگیرد و در جهت ترویج غیرمستقیم مفاهیم مورد نظر صهیونیسم بین الملل به کار رود.
با این حال ابزار تصویر، متاسفانه در کشور ما کمتر مورد توجه قرار می گیرد تا گوشه ای از افکار انحراف آمیز جهانی نسبت به موعود و آخرالزمان را از اذهان دور کند وتوجه جهانیان را به سوی موعد حقیقی سوق دهد. باید کوشید تا با تقویت نظام اطلاع رسانی، ارتباطات رسانه های هنری به ویژه سینما، به این مهم نایل آمد و گرد تحریف و دروغ را از چهره انتظار و آخرالزمان زدود.
1. بحارالانوار، ج52، ص336. 2. همان منبع.

  • کلمات کلیدی :
  • محمد نوروزی ::: دوشنبه 86/4/25::: ساعت 11:13 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 52
    بازدید دیروز: 70
    کل بازدید :580777

    >> درباره خودم <<
    ستاره دریایی
    مدیر وبلاگ : محمد نوروزی[155]
    نویسندگان وبلاگ :
    چلچله[35]

    به سراغ من اگر می آیید/ نرم و آهسته بیایید/ که مبادا ترک بردارد/ چینی نازک تنهایی من/ من 23 سال دارم و توی دانشگاه آزاد لاهیجان در حال تحصیل در رشته نرم افزار هستم . توی این وبلاگ مطالبی گلچین شده از وبلاگهای دیگه قرار داده میشه و همچنین حرفهای دلتنگیم رو بعضی وقتها اینجا میذارم

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>دسته بندی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    ستاره دریایی

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<







    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<