سفارش تبلیغ
صبا ویژن
با مردم چنان بیامیزید که اگر مردید بر شما بگریند ، و اگر زنده ماندید به شما مهربانى ورزند . [نهج البلاغه]
ستاره دریایی
در منابع روایی شیعه دلایل متعددی برای غیبت حضرت قائم (عج) ذکر شده از آن جمله ترس از قتل، آزمون الهی، بیعت نکردن با ستمکاران، سرالهی را می توان نام برد.حضرت ولیعصر امام زمان (عج) در تاریخ 255 چون حضرت موسی (ع) در شرایط دشوار سیاسی در عصر سلطنت خلفای عباسی دیده به جهان گشود و پس از شهادت پدر گرامی شان به دلایل مختلف به مدت 69 سال در غیبت صغری به سر بردند و در این سالها از طریق نواب اربعه به هدایت مردم پرداختند تا اینکه نیمه شعبان در سال 3239 هجری علی بن محمد سیمری دار فانی را وداع گفت به امر پروردگار و دوران غیبت کبری آغاز گردید.
ادامه مطلب...

  • کلمات کلیدی :
  • محمد نوروزی ::: دوشنبه 86/6/26::: ساعت 10:39 عصر

     
    خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: آگاهی از مسائل مرتبط با آن آمام بزرگوار، از جمله راز غیبت، در ارتقاء بینش مهدوی بسیار مؤثر خواهد بود .

    به گزارش خبرگزاری مهر، نخستین معنی غیبت این است که آن حضرت در درون جوامع بشرى زندگى نمى کند و در دسترس مردم نیست تا مانند دیگر انسانهاى عادى هر کس خواست او را ببیند و آشنا و بیگانه و دوست و دشمن آن حضرت را ملاقات کنند .

    دومین معناى غیبت این است که حضرت مهدى در میان همین جامعه و همین انسانها است اما به قدرت خدا هرگاه اراده کند از برابر دیدگان آنان غایب مى شود و دیدگان مردم  او را نمى بینند .

    سومین معناى غیبت این است که آن حضرت در میان مردم و جامعه زندگى مى کنند و حتى بنا بر روایاتى افراد جامعه آن حضرت را رؤیت مى کنند در حالی که وى را نمى شناسند.

    آنچه بدیهى است و بنا بر احادیث ضرورى است اینکه معناى نخست بطور کلى و عمومى قابل پذیرش نیست. چه آنکه او ولى خدا و هادى و راهنماى حق خواهان است در نتیجه مى بایست به هنگام بروز ضرورتها و مصلحتها در جامعه مؤثر باشد، زیرا او براى انسان و هدایت او مأموریت یافته است. لذا آنچه از احادیث ائمه (ع) استفاده مى شود، آمیزه اى از معناى دوم و سوم است. هم هست ( براى مشتاقان سالک ) و هم نیست ( در نظر ظالمان و بد خواهان) .

    خداوند در قرآن مى فرماید "وجعلنا من بین أیدیهم سدا ومن خلفهم سدا فأغشیناهم فهم لا یبصرون" ، و ما در برابر آنان دیوارى کشیدیم و در پشت سرشان (نیز) دیوارى و بر دیدگانشان نیز پرده اى افکندیم تا نتوانند بنگرند و ببینند.

    فلسفه غیبت

    آنچه از منابع حدیثى و تاریخى به دست مى آید این است که خداوند در طول تاریخ بر سنتى استوار همیشه اصرار داشته است و در میان هر قوم و ملتى آن را به حرکت آورده و به گونه اى عینیت بخشیده است و آن پنهان سازى معلمان و مربیان راستین بشریت از دیده ها بوده است. از این قانون ژرف امت اسلام نیز استثنا نبوده و به غیبت آخرین امام خود گرفتار آمده است.

    حفظ جان امام

    هرگاه گروهى از شیعیان اطراف یکى از امامان معصوم (ع) گرد آمده، از خرمن علمش خوشه اى چیده اند، بر ستمگران زمان سخت آمده، آتش حسد و کینه آنها شعله ور شده، با تمام نیرو براى خاموش کردن آن مشعل هدایت همت گماشته اند.

    هنگامى که به روایات پیامبر و اهل بیت (ع) در مورد امام عصر مى نگریم، به این نکته تصریح شده است که حکمت غیبت طولانى آن وجود گرانمایه به فرمان خدا، صیانت از جان گرامى و حیات پر برکت او براى تحقق یافتن نویدها و بشارتهاست.

    چرا که ما مى دانیم دو رژیم سیاهکار عثمانى و عباسى و دیگر حکمرانان خودکامه اى که طى قرون و اعصار در کشورهاى اسلامى به ویژه خاورمیانه حکومت مى کردند، همواره تمامى تلاش و کوشش ارتجاعى خود را در راه از میان برداشتن آن مصلح بزرگ جهانى به کار گرفتند، به ویژه پس از دریافت این حقیقت که او طبق آیات و روایات همان اصلاحگر پر شکوهى است که پایه هاى قدرت ظالمانه آنان را به لرزه در خواهد آورد و کاخ بیداد ایشان را منهدم مى سازد و آنان را از تسلط ظالمانه بر سرنوشت بندگان خدا و سرزمین آنان باز خواهد داشت.

    بر اساس گزارش پایگاه امام مهدی(عج)، هجوم و پیگیرى در پیدا کردن مهدى ایجاب مى کرد تا براى نگهدارى جان باقیمانده سلسله امامت ، سلاله نبوت، و مصلح بزرگ بشریت اقدامى بس جدى به عمل آید.

    در امر غیبت امام دوازدهم و علل آن مسائل بسیارى وجود دارد. یکى از علتهاى ظاهرى و ملموس آن همین چگونگى و پیشامد بود که از سوى دشمنان طراحى شد و امر عظیم «غیبت» را در پى داشت. در احوالى که یاد شد ضمن مقارناتى زمینه ناپدیدى امام از نظرها فراهم آمد و دوازدهمین هادى، به فرمان الهى و به قدرت و حکمت خدائى از نظرها پنهان شد.

    قدرشناسى

    از دیگر راز و رمزهاى پیچیده نهان زیستى امام مهدى بازشناسى ارزش و اهمیت حضور امام معصوم در عرصه هاى مختلف جامعه بشرى است. چرا که قدر عافیت کسى داند که به مصیبتى گرفتار آید، از این روست که بازگشت این نعمت  به هنگام ظهور به خورشیدى که از کرانه غروب خود سر بر آورد، تشبیه شده است .

    و این بدان معناست که ناپدید شدن این خورشید هدایت نشأت گرفته از امور اجتماعى بسیارى است که یکى از مهمترین آنها بى توجهى و قدرنشناسى از مقام ولایت، امام معصوم زمان و کناره گیرى از دریاى بى کران دانش، حکمت و معارف او و روى آورى به مظاهر پوچى و تباهى است و بدین علت است که چنین گوهرى از کفها ربوده شده و تا هنگام خواهش صادقانه انسانها باز نمی گردد.

    آزمایش مردم

    امتحان و آزمایش یکى از حکمتهاى غیبت ولى زمان است که خود از سنتهاى الهی است. خداوند، بندگان خویش را با آزمایشهاى مختلفی به بوته امتحان مى سپارد، از این رو کسانى که به خدا و پیام آورش و هر آنچه آن حضرت در مورد حضرت مهدى  آورده است ایمان بیاورند دیگر طولانی شدن غیبت آن گرانمایه از ثبات قدم و ایمان عمیق و تزلزل ناپذیر آنان نمى کاهد .

    تغییرات فرهنگى و روانى در دوران غیبت

    از جمله اسرار غیبت امام آن است که در دوران غیبت ملل جهان به تدریج براى ظهور آن مصلح حقیقى و سامان دهنده وضع بشر آمادگى علمى و اخلاقى و عملى می یابند، زیرا ظهور آن حضرت مانند ظهور پیامبران و دیگر حجتهاى خداوند نیست که بر پایه اسباب و علل عادى باشد، چرا که روش آن بزرگوار در رهبرى جهان مبنى بر حقایق، حکم به واقعیات، ترک تقیه و شدت در امر به معروف و نهى از منکر، مؤاخذه سخت از کارگزاران و صاحب منصبان، رسیدگى به کارهاى آنها است که انجام این امور نیاز به تکامل علوم ، معارف، رشد فکرى و اخلاقى بشر دارد، بطوری که زمینه عالمگیر شدن تعالیم اسلام و جهانى شدن حکومت قرآن فراهم باشد.

    بازشناسى مؤمن از کافر

    یکى دیگر از رازهاى غیبت امتحان مردم در مصائب و مشکلات زندگى است تا ظرفیت و یا تحمل هر کس بر خود آشکار شود که تا چه حد در راه دین، مذهب، آئین و کیش خود توان استقامت دارند تا بدین امتحان خوب و بد ممتاز شوند، با امتحان باید خوب از بد، کافر از مؤمن و منافق از مسلم و فاسق از عادل و زشت از زیبا جدا، ایمان مؤمنین محکم شود و شک و شبهه ای باقى نماند و حجت الهى بر خلق تمام شود.


         


  • کلمات کلیدی :
  • محمد نوروزی ::: دوشنبه 86/6/26::: ساعت 10:35 عصر

    پس از سالها از زمان غیبت حضرت حجت(عج) جهان در مرحله جدیدی قرار دارد که به عصر اطلاعات مشهور است. در چنین عصری، کشورهای دارای اطلاعات بیشتر، قدرت و سرمایه بیشتری دارند. در این عصر، افراد بیش از هر چیز، طالب اطلاعات و دانایی هستند. این مساله وسیله خوبی برای قدرتمندان عصر حاضر است تا اذهان را براساس آنچه خود می خواهند، بسازند و اطلاعاتی را که به سود آنهاست به جامعه و جهانیان عرضه کنند.
    در عصر اطلاعات است که قدرت به دانشگاه ها و مراکز آموزشی راه می یابد. در دنیای کنونی برگ برنده در دست کشوری است که بتواند به نحو مطلوب تری از عنصر رسانه، اطلاعات، دانایی و حق اطلاع بهره ببرد این مساله را بسیاری از کشورهای غربی درک کرده اند و از این وسیله برای پیشبرد اهداف خود بهره می برند.
    عصر اطلاعات؛ زمینه ساز ظهور منجی
    تفکر بشر همواره در دستیابی به ناشناخته ها حرکت کرده است. عصر ما نیز هر چند دچار آفتها و انحرافات فکری است، اما در مجموع فرصت شناخت بیشتری از جهان را نسبت به گذشته به ما می دهد، رشد و پیشرفت علوم یا کشف عرصه های جدید دانش در اغلب موارد همسو با آموزه های اعتقادی- دینی بوده است و انسانها از طریق پیشرفت علوم به عظمت الهی پی برده اند.
    هر چند دانش بشری گسترده تر شده است، اما براساس آنچه در روایت ها آمده است ، علم در عصر ظهور حضرت مهدی(عج) پیشرفت شگرفی خواهد داشت؛ به طوری که فهم و آگاهی انساها در این عصر افزایش می یابد، همچنین درحدیث دیگری امام صادق(ع) می فرمایند که علم 27 قسمت دارد که مردمان تنها به دو جزء آن پی برده اند و در زمان ظهور حضرت قائم(عج) 25 جزء دیگر نیز به دست آن حضرت تحقق خواهد یافت.(1)
    انسانها در وضعیت ارتباطی
    براساس روایات، جهان در زمان ظهور بی پرده است و همگان می توانند بدون حضور در کنار یکدیگر با هم در ارتباط باشن.
    گسترش فناوری ارتباطی، انسانها را در وضعیت ارتباطی جدیدی قرار داده و موجب افزایش آگاهی انسانها از محیط و همنوعان خود شده است. اگر مراد از جهانی شدن، فرایند گسترش ارتباطی باشد و به مثابه یک وضعیت سخت افزاری و ابزاری نگریسته شود که با محتوا و نرم افزار خود رنگ می گیرد، چنین قرائتی از جهانی شدن می تواند با مهدویت اسلامی سازگار، و بلکه مستلزم آن باشد. در عصری که ابزارهای ارتباطی جدید موجب پیوند انسانها در اقصی نقلط جهان می شود و امکان گفتگو و همراهی فکری را در جوامع ایجاد می کند، باید از این ابزار به نحوی شایسته، بهره برد. به نظر می رسد این ویژگی عصر کنونی با آن دسته از روایات که بر ارتباط مومنان با یکدیگر و با حضرت مهدی (عج) در شرق و غرب جهان توجه می کند، تطابق دارد، در روایتی امام صادق (ع) می فرمایند: «در زمان قائم (عج) مومنی که در شرق است برادر خود را در غرب است، خواهد دید، و نیز مومنی که در غرب است برادر خویش را در مشرق می بیند.»(2)
    رسانه تصویری؛ ابزاری قدرتمند در آخرالزمان
    در عصر اطلاعات، غرب با استفاده از رسانه هایی چون سینما و تلویزیون، آخرالزمان و نحوه مواجهه باآن را به تصویر می کشد.
    یکی از مراکز تصویری بزرگ جهان که پشتیبانی صهیونیسم جهانی فعالیت می کند، هالیوود است، توجه این مرکز سینمایی به آخرالزمان صرف جذاب بودن این سوژه نبوده و مقاصد کاملا جدی و نهفته ای در این رویکرد دارد. اصولا آخرالزمان و پایان دنیا و باور این پدیده، مبتنی بر الگوی کهن و مشترک بشری است که در ضمیر ناخودآگاه ابنای بشر حک شده است. چگونه می توانیم بپذیریم که این دنیا همین طور به پیش برود و به پایان نرسد، اصولا ضمیر ناخودآگاه و منطق ما این را نمی پذیرد که دنیا بدون پایان باشد. صاحبان سلطه جوی قدرت با شناخت این مطلب و این که مفاهیم انتظار و ظهور منجی، نیاز فطری آدمی است، پایان جهان را همان طور که خود می خواهند به تصویر می کشند؛ آری، موضوع آخرالزمان این ظرفیت را دارد که دستمایه اتاق فکر هالیوود قرار بگیرد و در جهت ترویج غیرمستقیم مفاهیم مورد نظر صهیونیسم بین الملل به کار رود.
    با این حال ابزار تصویر، متاسفانه در کشور ما کمتر مورد توجه قرار می گیرد تا گوشه ای از افکار انحراف آمیز جهانی نسبت به موعود و آخرالزمان را از اذهان دور کند وتوجه جهانیان را به سوی موعد حقیقی سوق دهد. باید کوشید تا با تقویت نظام اطلاع رسانی، ارتباطات رسانه های هنری به ویژه سینما، به این مهم نایل آمد و گرد تحریف و دروغ را از چهره انتظار و آخرالزمان زدود.
    1. بحارالانوار، ج52، ص336. 2. همان منبع.

  • کلمات کلیدی :
  • محمد نوروزی ::: دوشنبه 86/4/25::: ساعت 11:13 عصر

     

    نماز ونیایش ،ارتباط صمیمانه ای است میان انسان وخدا،میان

    آفریده وآفریدگار ،نماز تسلی بخش وآرامش گر دلهای

    مضطرب وخسته وبه ستوه آمده ومایۀ صفای باطن وروشنی

    روان است .پیمان وانگیزۀ تحرّک وبسیج وآمادگی درحالتی

    صمیمانه ودور ازرنگ وفریب است. برای نفی هرچه بدی و

    زشتی است وتدارک هرچه نیکویی وزیبائئ برنامه ای است

    برای بازیافتن وآگاه ساختن خویش و...کوته سخن ،رابطه ای و

    استفاضه ای مداوم است باسرچشمه وپدید آورندۀهمه نیکی ها.

    ویژگی های راه مستقیم :

    *راه خدا واولیای خداست .

    * راهی است که ازهرگونه خطا وانحراف دورمی باشد.

    * راهی است که ترسیم کننده آن مرادوست داردونیازم می داند.

    *راهی است که به بهشت منتهی می شود.

    *راهی است که بافطرت سالم هماهنگ است.

    *راهی است که اگر درآن راه بمیرم شهید محسوب می شوم.

    *راهی است که ازعالم بالا وبالاتر ازعلم ماست .

    *راهی است که انسان درآن دچارشک وپشیمانی نمی شود .

    *راهی که ازهمۀراه ها صاف تر،نزدیک تروروشن تراست

    وبالاخره راه مستقیم راه انبیاء، شهداء، صلحاوصدیقین است .

    این ها نشانه های راه حق ومستقیم است که شناخت

    مشکل ودقیق است است وحرکت وپایداری درآن نیاز امداد الهی دارد.

    عید بر عاشقان مبارک باد

     

                                                                    


  • کلمات کلیدی :
  • محمد نوروزی ::: سه شنبه 86/4/5::: ساعت 1:0 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 1
    بازدید دیروز: 25
    کل بازدید :580383

    >> درباره خودم <<
    ستاره دریایی
    مدیر وبلاگ : محمد نوروزی[155]
    نویسندگان وبلاگ :
    چلچله[35]

    به سراغ من اگر می آیید/ نرم و آهسته بیایید/ که مبادا ترک بردارد/ چینی نازک تنهایی من/ من 23 سال دارم و توی دانشگاه آزاد لاهیجان در حال تحصیل در رشته نرم افزار هستم . توی این وبلاگ مطالبی گلچین شده از وبلاگهای دیگه قرار داده میشه و همچنین حرفهای دلتنگیم رو بعضی وقتها اینجا میذارم

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>دسته بندی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    ستاره دریایی

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<







    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<