سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس دانش را بطلبد برای اینکه با دانشمندان همراه شود یا با نادانان بستیزد یا مردم را متوجه خود کند، خداوند او را داخل آتش گرداند . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
ستاره دریایی

پرسش : چرا دین اسلام به مردان اجازه داده که بیش از یک زن را اختیار کنند؟

در پاسخ به این شبهه بگویم که اتفاقا امر کاملا عادلانه است

یکى از علت هاى تفاوت مرد و زن در برابر قانون تعدد زوجات ، ایجاد فساد و آلودگى از جانب زن در صورت جوازاین قانون براى آنهاست .

این توضیح لازم است که اصولا حفظ سلامت اجتماع در اسلام ، یک اصل است؛ لذا بسیارى از قوانین اسلام براى نظم بخشیدن به اجتماع و ادارهء جامعه بشرى قرار داده شده تا انسان در سایه این قوانین اجتماعى و حکومتى به سعادت برسد; بنابر این ، اگر فقط همین یک دلیل هم بود،

مى توانست پاسخى مناسب و کافى براى علت تفاوت مرد و زن در برابر این قانون باشد; اگر چه دلایل دیگرى نیز در این باره مطرح است که به برخى اشاره مى کنیم.

1. مى دانیم که پاسخ دادن به نیازهاى آدمى با عرضه مناسب ، از سنت هاى فراگیر جهان هستى است و اسلام عرضه مناسب ِتقاضاى جنسى انسان را ارضاى حداقل آن دانسته است تا فردى از آن محروم نشود؛ولى از آنجا که اسلام بر اساس حکمت متعالى خویش و با تدابیرى چون پوشش ، عفاف و حیا، زنان را به گونه اى تربیت مى کند که سبب کاسته شدن میل جنسى آنها مى شود، طبعا وجود چنین میلى در مردان بیش از زنان خواهد بود؛ گذشته از این که وجود ایام عذر زنان به اضافه بخشى از ایام باردارى و شیردهى و مانند آن ، ممنوعیتى ایجاد مى کند که قانون جواز تعدد زوجات براى مردان ، موجب جبران این محدودیت هاى وارده از جهت زنان است ؛ از این روست که در غرب به جهت ممنوعیت این قانون ، فساد و بى بند و بارى رواج یافته و جامعه را به تباهى کشانده است .

2. یکى دیگر از علل تفاوت مرد و زن در برابر این قانون ، بیشتر بودن جمعیت زنان از مردان است ; پس این قانون ،نقش متعادل کننده جامعه را ایفا

مى کند; توضیح این که چه بسا ممکن است در بسیارى از جوامع ، تعداد زن و مرد از نظر آمار برابر باشد؛ ولى چون این تقاضا از لحاظ سنى در زنان زودتر احساس مى شود، عملا تعداد متقاضى براى ازدواج میان آنها بیش از مردان خواهدبود؛ به همین جهت در جوامعى که سن ازدواج را بالاتر برده اند، فساد بیشترى رواج دارد؛ گذشته از این ، عمر جنسى مردان طولانى تر از زنان است .

در جامعه حوادثى وجود دارد که مردان را بیشتر در خطر نابودى قرار مى دهد؛ از این رو، وجود چنین قانونى مى تواند تعادل ایجاد کرده و زمینهء فساد را در سطح جامعه کاهش دهد.

بنابراین اگر در ادیان پیشین مثل مسیحیت مرد تنها یک زن می توانست بگیرد با رشد عقلانی بشر و تغییر شرایطش قانون نیز باید تکامل پیدا کند و خلأ موجود را پر کنداز همین رو است که اسلام کاملتر شده ادیان دیگراست.

بعد از جنگ جهانی دوم زنانی که شوهرانشان را در جنگ از دست داده و بی سرپرست شده بودند تظاهرات کرده و از کلیسا خواستند تا نسبت به قانون تک همسری تجدید نظر کند اما کلیسا سخت در مقابل آنان ایستاد نتیجه اش را امروز به عیان مشاهده می کنیم که چگونه به صورت غیر رسمی زنان و مردان با یکدیگر ارتباط نا مشروع برقرار می کنند.

این مطلب رو هم بخوانید

برگرفته از وبلاگ حقوق زن



  • کلمات کلیدی :
  • محمد نوروزی ::: جمعه 85/8/26::: ساعت 6:16 عصر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 35
    بازدید دیروز: 15
    کل بازدید :580595

    >> درباره خودم <<
    ستاره دریایی
    مدیر وبلاگ : محمد نوروزی[155]
    نویسندگان وبلاگ :
    چلچله[35]

    به سراغ من اگر می آیید/ نرم و آهسته بیایید/ که مبادا ترک بردارد/ چینی نازک تنهایی من/ من 23 سال دارم و توی دانشگاه آزاد لاهیجان در حال تحصیل در رشته نرم افزار هستم . توی این وبلاگ مطالبی گلچین شده از وبلاگهای دیگه قرار داده میشه و همچنین حرفهای دلتنگیم رو بعضی وقتها اینجا میذارم

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>دسته بندی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    ستاره دریایی

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<







    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<